فهرست

برنامه استراتژیک کتابخانه دانشکده طب ایرانی

ظهور تحولات متعدد در عصر حاضر از جمله: مدیریت دانش محور، پیشتازی در فعالیت‌ها، توسعه فضای رقابتی وسیع و بی مرز در

دسترسی سریع و آسان به منابع آموزشی، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده . این ضرورت را اجتناب ناپذیر می‌سازد که در

دیدگاه سنتی خود به آموزش و اطلاع رسانی تحول ایجاد کنیم. جوامعی که قادر به شناخت و مدیریت بهینه دانش باشند می‌توانند

فرصت‌های نابی را برای خویشتن رقم بزنند.

در همین راستا، نقش کتابخانه‌ها به عنوان یکی از زیرساخت‌های جامعه اطلاعاتی و سیستم خود آموزی سواد اطلاعاتی پررنگ‌تر از

گذشته شده است و دستیابی به جامعه اطلاعاتی فعال و موثر، بدون توجه به کتابخانه‌ها امکان پذیر نخواهد بود. اگر دانشگاه قرن ۲۱ و

کتابخانه را پالایشگاه علم بدانیم پس دو هدف اصلی بایستی در نظر گرفته شود:

1- ایجاد و ارتقا تفکر انتقادی کتابداران

2- تلاش در ارتقا بهره وری، کارایی، توانایی ایده پردازی و نوآوری، تربیت نیروی انسانی کارآمد در راستای اهداف کلان دانشگاه

 

برنامه استراتژیک کتابخانه:

- مدیریت اطلاعات و دانش تولید شده با یکپارچه سازی و بهره گیری از نظام مجموعه سازی٬ سازماندهی و دسترس پذیری موجودی

دانش درکتابخانه‌های دانشگاه

- مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های کتابخانه

- گسترش پوشش مجموعه و بسترسازی مناسب جهت دسترسی

- یکپارچه سازی و ساماندهی منابع

- بازنگری و برنامه ریزی

- استاندارد سازی و بومی سازی فعالیت‌ها

 

فعالیت‌هایی که می‌توان در این خصوص انجام داد:

- مدیریت و نظارت بر نرم افزار کتابخانه دیجیتال تحت وب دانشگاه

- ارزیابی و نیازسنجی منابع پایگاه‌های اطلاعاتی با توجه به نیاز کاربران (ترجیحا سالانه(

- برنامه ریزی درجهت غنی سازی مجموعه منابع کتابخانه مرکزی اعم از درسی (آموزشی، بورد) و مکمل، و نیز بررسی و پشتیبانی

کتابخانه‌های تابعه

- یکپارچه‌ سازی و ساماندهی منابع (مکتوب و غیر مکتوب) نرم‌افزار جامع یکپارچه کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو دیجیتال آذرسا

- ارتباط با اداره انتشارات دانشگاه جهت قرارگیری تمام متن کتب چاپ شده در پورتال کتابخانه

- بازنگری اهداف و برنامه ها و فعالیت‌های کتابخانه در راستای اهداف راهبردی دانشگاه

- تعامل با موسسات و سازمان‌های علمی پژوهشی در سطح ملی و منطقه‌ای

 

نهادینه سازی آموزش سواد اطلاعاتی باتکیه بر برنامه ارتقا سلامت از طریق آگاهی رسانی و آموزش و نیزپشتیبانیبرنامه‌ها:

فعالیت‌هایی که می‌توان در این خصوص انجام داد:

- برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در سطوح مختلف برای کتابداران و اعضای هیات علمی و دانشجویان پژوهشگران کارکنان

- تعامل و همکاری با کمیته تحقیقات دانشجویی در برگزاری کارگاه‌های علمی/پژوهشی روزآمد سازی محتوا پورتال

- همکاری فراگیر و مستمر با معاونت آموزشی (و به ویژه بخش آموزش مجازی) رویکرد توانمندسازی پژوهشگران و دانشگاه در حوزه علوم پزشکی

- تهیه محتوای آموزشی، راهنما، بروشور و

- شناسایی و معرفی مقالات و محققان پراستناد و برتر دانشگاه در پایگاه‌های استنادی معتبر از طریق پورتال

- خدمات مشاوره حضوری٬ تلفنی و از پست الکترونیک به اعضای هیات علمی، دانشجویان، پژوهشگران در خصوص مجلات معتبر ،

نحوه چاپ مقاله ….

 

ارتقا مهارت و دانش کارشناسان کتابداری و اطلاع رسانی و توانمند سازی آنها:

فعالیت‌هایی که می‌توان در این خصوص انجام داد:

- آموزش و مشارکت کتابداران در طرح‌های پژوهشی و نیز شیوه جستجو و پژوهش (با بکارگیری شیوه‌های نوین(

- ایجاد بستر برای اجرای حداکثر ۱ طرح در سال توسط هر گروه

- تشویق کتابداران به انجام کارهای بنیادی در حوزه فعالیت خود و تبدیل آن به مقاله، کتاب (صرفا تاکید بر ارائه مقاله نباشد(

- اعزام کتابداران به دوره‌های ملی و منطقه‌ای (سالانه حداقل ۱ نفر(

- توجه به بسترسازی برای خلاقیت و نوآوری کتابداران