ظهور تحولات متعدد در عصر حاضر از جمله: مدیریت دانش محور، پیشتازی در فعالیتها، توسعه فضای رقابتی وسیع و بی مرز در
دسترسی سریع و آسان به منابع آموزشی، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده …. این ضرورت را اجتناب ناپذیر میسازد که در
دیدگاه سنتی خود به آموزش و اطلاع رسانی تحول ایجاد کنیم. جوامعی که قادر به شناخت و مدیریت بهینه دانش باشند میتوانند
فرصتهای نابی را برای خویشتن رقم بزنند.
در همین راستا، نقش کتابخانهها به عنوان یکی از زیرساختهای جامعه اطلاعاتی و سیستم خود آموزی سواد اطلاعاتی پررنگتر از
گذشته شده است و دستیابی به جامعه اطلاعاتی فعال و موثر، بدون توجه به کتابخانهها امکان پذیر نخواهد بود. اگر دانشگاه قرن ۲۱ و
کتابخانه را پالایشگاه علم بدانیم پس دو هدف اصلی بایستی در نظر گرفته شود:
1- ایجاد و ارتقا تفکر انتقادی کتابداران
2- تلاش در ارتقا بهره وری، کارایی، توانایی ایده پردازی و نوآوری، تربیت نیروی انسانی کارآمد در راستای اهداف کلان دانشگاه
برنامه استراتژیک کتابخانه:
- مدیریت اطلاعات و دانش تولید شده با یکپارچه سازی و بهره گیری از نظام مجموعه سازی٬ سازماندهی و دسترس پذیری موجودی
دانش درکتابخانههای دانشگاه
- مدیریت و نظارت بر فعالیتهای کتابخانه
- گسترش پوشش مجموعه و بسترسازی مناسب جهت دسترسی
- یکپارچه سازی و ساماندهی منابع
- بازنگری و برنامه ریزی
- استاندارد سازی و بومی سازی فعالیتها
فعالیتهایی که میتوان در این خصوص انجام داد:
- مدیریت و نظارت بر نرم افزار کتابخانه دیجیتال تحت وب دانشگاه
- ارزیابی و نیازسنجی منابع پایگاههای اطلاعاتی با توجه به نیاز کاربران (ترجیحا سالانه(
- برنامه ریزی درجهت غنی سازی مجموعه منابع کتابخانه مرکزی اعم از درسی (آموزشی، بورد…) و مکمل، و نیز بررسی و پشتیبانی
کتابخانههای تابعه
- یکپارچه سازی و ساماندهی منابع (مکتوب و غیر مکتوب) نرمافزار جامع یکپارچه کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو دیجیتال آذرسا
- ارتباط با اداره انتشارات دانشگاه جهت قرارگیری تمام متن کتب چاپ شده در پورتال کتابخانه
- بازنگری اهداف و برنامه ها و فعالیتهای کتابخانه در راستای اهداف راهبردی دانشگاه
- تعامل با موسسات و سازمانهای علمی پژوهشی در سطح ملی و منطقهای
نهادینه سازی آموزش سواد اطلاعاتی باتکیه بر برنامه ارتقا سلامت از طریق آگاهی رسانی و آموزش و نیزپشتیبانیبرنامهها:
فعالیتهایی که میتوان در این خصوص انجام داد:
- برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی در سطوح مختلف برای کتابداران و اعضای هیات علمی و دانشجویان پژوهشگران کارکنان
- تعامل و همکاری با کمیته تحقیقات دانشجویی در برگزاری کارگاههای علمی/پژوهشی روزآمد سازی محتوا پورتال
- همکاری فراگیر و مستمر با معاونت آموزشی (و به ویژه بخش آموزش مجازی) رویکرد توانمندسازی پژوهشگران و دانشگاه در حوزه علوم پزشکی
- تهیه محتوای آموزشی، راهنما، بروشور و …
- شناسایی و معرفی مقالات و محققان پراستناد و برتر دانشگاه در پایگاههای استنادی معتبر از طریق پورتال
- خدمات مشاوره حضوری٬ تلفنی و از پست الکترونیک به اعضای هیات علمی، دانشجویان، پژوهشگران در خصوص مجلات معتبر ،
نحوه چاپ مقاله ….
ارتقا مهارت و دانش کارشناسان کتابداری و اطلاع رسانی و توانمند سازی آنها:
فعالیتهایی که میتوان در این خصوص انجام داد:
- آموزش و مشارکت کتابداران در طرحهای پژوهشی و نیز شیوه جستجو و پژوهش (با بکارگیری شیوههای نوین(
- ایجاد بستر برای اجرای حداکثر ۱ طرح در سال توسط هر گروه
- تشویق کتابداران به انجام کارهای بنیادی در حوزه فعالیت خود و تبدیل آن به مقاله، کتاب… (صرفا تاکید بر ارائه مقاله نباشد(
- اعزام کتابداران به دورههای ملی و منطقهای (سالانه حداقل ۱ نفر(
- توجه به بسترسازی برای خلاقیت و نوآوری کتابداران