1- کسب آگاهی از ویرایش های جدید ابزارهای سازماندهی مواد و پیشنهاد سفارش آن به بخش فراهم آوری.
2- نظارت بر انجام صحیح فهرستنویسی توصیفی ، تحلیلی و رده بندی منابع.
3- نظارت برکاربرد صحیح ابزارهای سازماندهی ( سر عنوان های موضوعی ، رده بندی ها ، فهرستهای مستند ،قواعد فهرستنویسی و…)
4- سرپرستی و هماهنگی فعالیت های مرتبط با سازماندهی ، فهرستنویسی ، رده بندی و پردازش تمام منابع اطلاعاتی.
5- نظارت بر کاربرد صحیح اصطلاح نامه ها و سایر منابع مورد استفاده در نمایه سازی منابع.
6- کسب اطلاع از آخرین تحولات در زمینه فهرستنویسی در ایران و جهان و انتقال آن به همکاران.
7- برنامه ریزی در امور مربوط به رایانه ای کردن اطلاعــــات منابع سازماندهی شده و گسترش شبکه کتابشنــاختی کتابخانه.
8- مشارکت در طراحی و توسعه نرم افزار موجود برای بخش فهرستنویسی و نمایه سازی کتابخانه.
9- سیاستگذاری و برنامه ریزی برای سازماندهی ( فهرستنویسی،نمایه سازی و یا چکیده نویسی) کلیه منابع موجود در سازمان مادر(مانند پایان نامه ها ، مقالات مجلات، طرح ها، گزارش ها ،استانداردها و...)
10- همکاری و هماهنگی با بخش سفارشات ، مرجع ، امانت و نشریات ادواری.